BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
.........

..

..

Monday, January 10, 2011

REm@J@ PEmiMpIN NeGArA D@N Ag@mA

tersentuh jiwa ku ini bila mendengar cita2 dan impian tha'labah, seorang remaja di zaman rasullullah yang mengimpikan keampunan allah setelah melakukan dosa yang tidak disengajakan dan masuk ke syurga adalah cita2 nya. itulah kesan tarbiyah baginda saw kepada umat zaman itu dan dapat melahirkan remaja yang kuat pegangan nya dan kukuh iman nya.

 wahai remaja semuanya mari kita lihat bagaimana situasi rakan2 sebaya atau diri kita sendiri pada saat ini.hari ini kita sibuk  membina ilmu pengetahuan untuk megejar cita2 dunia. hari ini kita sibuk menggali segala keenakan dan keseronokan dunia. dan hari ini kita sibuk membina fizikal dan mental tp kta lupa dgn sahsiah jiwa. ayuh remaja,sekrang ini kita lihat ke dalam diri kita..intai ke dalam jiwa ...apakah yang menjadi pasak atau tunggak utama untuk diri kita ??dari mana pasak yang kita ambil untuk kita berpaut dalam masa yg lama?? adakah dr media massa....budaya2 barat ,atau pengaruh rakan2 sebaya.

 wahai remaja lihat hari ini bagaimana pakaian kita?sempurnakah terlindungnya aurat2 kita.wahai ramaja bagaimana akhlak dan pergaulan kita?adakah masih berpaksi di atas landasan yg dibawa oleh muhammad rasullullah??dr mana sebenarnya pasak yang kita ambil dan menanam nya kedlam hati kta?? 
anak muda yang seiring dalam perjalanan ku, sudah kah kita pilih pasak yang benar dan kuat untuk ditanam dalam hati masing2. atau pun kita masih lagi lalai dan masih lg memilih pasak yang rapuh dan tidak mmpu bertahan lama untuk dipaut. cuba kita fikirkan ape yang akan menjadi pegangan kepada kita supaya kita tidak hanyut dengan arus dunia. namun waktu dan saat ini, kita masih lagi leka dengan tipu daya dunia..masih lagi bangga dengan diri kita hinnga kita lupa pada pencipta yang mencipta diri ini dari air mani yang hina.

 wahai remaja yang akan memimpin dunia..adkah kita lupa siapa yang mengurniakan mlam......siapa yaang mencipta siang.....memberi udara untuk terus dihela tnpa meminta apa2.... renungkan lah dengan nama allah.dari ape yang kita pelajari hari ini. siapa yang menjadi idola kepada diri?? adakah cinnta allah diutamankan lebih dr cinta manusiawi.??adakah kita kenal siapa kekasihNya?? dengar lah remaja harapan bangsa jua negara. diri ini ibarat sebuah kapal yang telah sempurna binaan nya. adkaah hendak di biar nafsu menjadi nakhoda dan terus hanyut di dlam laut kehidupan. atau dipilih iman untuk memandu dengan berhikmah meniti satu persatu halangan dunia.

 wahai anak muda, bersediakah engkau untuk menjadi penyebab kepada kegagalan kedua ibu dan ayah mu melangkah msuk ke syurga. wahai penegak agama adakah engkau berseida utuk mendengar jeritan siksaan ke dua orang tua mu di atas semua kealpaan dan ke jahilan mu. ayuh renung kan...kemana kaki ini melangkah diwaktu gembira..bagaiman mulut berbicara diwaktu dewasa. apa yang kau lihat sepanjang hayat mu melangkah usia. ayuh renungkan ...ape selama ini yg kita belajar. adakah kita lupa siapa yang mencipta dari segumpal darah? adakah kita tlupa tentang siapa yang mengajar cara2 melawan arus khidupan.??

 buka sbentar fikiran kita, sejauh mana lagi bumi mampu bertahan dengan gelagat kita muda mudi ini. berapa banyak kenikmatan yang kita hendak kecapi...........jgn kita lupa wahai shabat seiring ku....bumi makin tua..kiamat makin tiba.....namun adakah nikmat dunia masih hendak dikejar..kita lihat hari ini mudi2 tidak kisah tubuh ditatap dan diratah oleh anak muda yng cinta kan nikmat semata2...di mana kita letakkan akal dan iman kita??kenapa nafsu menjadi raja dijiwa. iman bukan sumber rujukan pertama...bangkit lah kegemilangan remaja seprti mana remaja dizaman baginda saw......mempunyai satu pasak yang ditanam supaya tidak hanyut ditarik arus dunia. wallahhualam.....

0 comments:

doa..


pesan utk remaja