BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
.........

..

..

Thursday, May 26, 2011

KELEBIHAN BULAN REJAB

Diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah bersabda:
“Ketahuilah bahawa bulan Rajab itu adalah bulan ALLAH, maka barangsipa yang berpuasa satu hari dalam bulan Rajab dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT.
Barangsiapa yang berpuasa dua hari dalam bulan Rajab mendapat kemuliaan di sisi ALLAH SWT.
Barangsiapa berpuasa tiga hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH akan menyelamatkannya dari bahaya dunia, seksa akhirat, dari terkena penyakit gila, penyakit putih-putih di kulit badan yang menyebabkan sangat gatal dan diselamatkan dari fitnahnya syaitan dan dajjal.
Barangsiapa berpuasa tujuh hari dalam bulan Rajab, maka ditutupkan tujuh pintu neraka Jahanam.
Barangsiapa berpuasa lapan hari dalam bulan Rajab, maka dibukakan lapan pintu syurga baginya.
Barangsiapa yang berpuasa lima hari dalam bulan Rajab, permintaannya akan dikabulkan oleh ALLAH SWT.
Barangsiapa berpuasa lima belas hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barangsiapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH akan menambahkan pahalanya.”
Sabda Rasulullah SAW: “Pada malam Mikraj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari ais dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya Jibril as: “Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?”
Berkata Jibril as: “Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rajab.”
Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita:
“Ketika kami berjalan bersam-sama Nabi SAW melalui sebuah kubur, lalu Nabi berhenti dan Baginda menangis dengan amat sedih, kemudian baginda berdoa kepada ALLAH SWT. Lalu saya bertanya Rasulullah SAW: “Ya Rasulullah SAW, mengapakan anda menangis?”
Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kubur mereka, dan saya berdoa kepada ALLAH, lalu ALLAH meringankan seksa ke atas mereka.”
Sabda Rasulullah SAW lagi: “Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari saja dalam bulan Rajab, dan mereka tidak tidur semalam sahaja di bulan Rajab nescaya mereka tidak akan diseksa dalam kubur.”
Tsauban bertanya: “Ya Rasulullah SAW, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rajab sudah boleh mengelakkan dari seksa kubur?”
Sabda Rasulullah SAW: “Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rajab dengan niat kerana ALLAH, kecuali ALLAH mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun.”
Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya Rajab adalah bulan ALLAH, Sya’ban adalah bulan aku (Rasulullah SAW) dan bulan Ramadhan adalah bulan umatku.”
“Semua manusia akan berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, kecuali para nabi, keluarga nabi dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Rajab, Sya’ban dan bulan Ramadhan. Maka sesungguhnya mereka kenyang serta tidak ada rasa lapar dan haus bagi mereka.”
KELEBIHAN BULAN REJAB
Beberapa hadis lagi Rasulullah saw menunjukkan kelebihan bulan rejab:
1. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah memuliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat.
2. Bulan Rejab bulan Allah, bulan Sya’ban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku.
3. Kemuliaan Rejab dengan malam Isra’ Mi’rajnya, Sya’ban dengan malam nisfunya, dan Ramadhan dengan Lailatul-Qadarnya.
4. Puasa sehari dalam bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.
5. Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangnya ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).
6. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripadanya 7 pintu neraka.
7. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga, dan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah dalam syurga.
8. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan ialah seperti kelebihan Al-Quran ke atas semua kalam (perkataan).
9. Puasa sehari dalam bulan Rejab seumpama puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari syurga.
10. Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada-Nya. Puasa dalam bulan Rejab, wajib bagi yang berpuasa itu:
a. Diampunkan dosa-dosanya yang lalu.
b. Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.
c. Terlepas daripada dahaga di akhirat.
11. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan pada akhirnya, seperti puasa sebulan pahalanya.
12. Siapa bersedekah dalam bulan Rejab, seperti bersedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya pada setiap helai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjah, dihapus seribu kejahatan.

Friday, May 20, 2011

RAMAI YANG MENANGIS KERANA CINTA??

       lame sangat dah aku x update blog nie....ade idea sikit nie aku nak kongsi la dengan korang semua..semenjak ak menjejak kan kaki ke alam 20an nie....macam2 yang menarik, macam2 yang pelik yang ak dapat lihat pada dunia sebenar...mase ak tgh layan tengok imam muda, otak aku tiba2 melayang mnggalkan program realiti yang paling aku minat tu. aku mula la berdialog sendiri di dalam hati...YA ALLAH ramai betul remaja hari ini yang diganggu dengan masalah hati dan perasaan, termasuklah diri aku sendiri nie..pasangan ini dengan masalah nie...pasangan itu ngn masalah tu...bercinta lame bgai nak rak lpas 2 putus....sayang kan??hehehe..pas2 mula la dengan tabiat masing2..yang pompuan ckap nak bunuh diri la...kurung diri dalam bilik 2 3 ari x nak makan2...yg laki plak adeh...mula la mrokok...nak cari ketenangan kate nye..
      hello kawan, bro n sis!!taw x bila hampa suma dok sdey nie..syaitan iblis dok sonok wat tarian poco2 blakang hampa suma utk raikan kejayaan depa yg dah wat hampa sume lupe pada ALLAH RABBUL JALIL...time ni la syaitan2 mula kan langkah diorang....hasut macam2....mula la kowang sume kate...mengapa!!kenapa!!bagaimana!!sume ni jadi kat aku....air mata jgn ckap la....turun berjurai2 mcam ujan...kalau di tadah 1 baldi penuh...hehehe...last2 mula la salah kan takdir.........kenapa ALLAH uji aku cam nie...ALLAH x syang kan aku ker?aku benci la hidup cam nie..!!
dey macha!!(loghat cam indu jer) jgn ske2 taw ckap cam 2...sape kita nak slah kan takdir..ni bermakna kamu menyalah kan ALLAH....sbb sgale nya DIA yg tentu dan atur kan utk kita.....time ade masalah cam nie...hampa sume x yah la nak wat kerja2 x btul tu...kurung diri dalam bilik..seksa diri x mkan 2 3 hari...nangis x henti2....eh kawan...nak cari ketenangan bukan dengan cara yg cam 2....islam sudah siap bg panduan..."carilah hatimu di 3 tempat, hatimu ketika menunaikan solat, hatimu ketika membaca AL QURAN dan hati mu ketika mengingati mati. tetapi jika tidak ditemui hati kamu di 3 tempat ini, mohonlah kepada ALLAH agar dikurniakan sekeping hati supaya kamu dapat mengerjakan 3 perkara di atas dengan tulus dan ikhlas".pasti bro n sis jmpe dgn ape yg kowg nak sgat mase tgh sdey2 cam nie..manusia hanya punya keinginan dan harapan...tp kita perlu taw..ketentuan 2 milik ALLAH..x de satu pun kita punya...mana milik kita??law di pk2 kan...xde lgsung milik kita kan..kwan2 bila bercermin jgn la cermin pda rupa paras shaja...cube kita bercermin dan melihat kedalam diri kita...dalam waktu kita mengeluh salah kan takdir..kita kaji blik diri kita...sebab ape ALLAH uji diri aku?tnye pd diri sndri...mase 2 la kita kne pandang balik kebelakang sekejap..renung blik ape yg da kita wat sepanjang perjalanan hidup kita...ada x pnah lupe pada perintah ALLAH??pnah x kita lalai mengerjakan suruhan NYA...??pernah x kita kufur dengan nikmat2 yg diberi oleh NYA....ALLAH sentiasa ade ssbb utk menguji kamu...jd jgn ske2 nk slah kan tkdir....bla ade mslah cuba kaji diri sndri..mungkin ade sbb ALLAH  x redho atas hubungan kowg sume...mane taw kan..sbb skunk nie..bercinta ade yg x jage btas lgsung...pegang tgn..pluk sane..pluk sni...cam ane ALLAH nak redho law kowg wat ape yg ALLAH larang...hehehe....yg dok ngis 2...cba la law ngis kan mase jahiliyah kita...nangis pk kan amal ibadat kita...nangis pk ape nnti RASULLULLAH nak bg syafaat die kat kita @ x?? nangis takut kan azab2 ALLAH sepertimana yg di khabarkan dalam surah an nisa ayat 56 bermaksud : "Sesungguhnya orang2 yang ingkar terhadap ayat-ayat kami, kelak akan kami masukkan dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, akan kami ganti dengan kulit yang lain.. Agar mereka benar2 merasakan azab.. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana" slagi mane kita dok dlam neraka...slagi 2 lah kulit kita di bkar pas2 gnti lain.bkar gnti lain...ish xdpt nk bygkan..kne cubit pun da mnjerit..ak rase x rugi kowg nangis sbb tkut kan azab ALLAH nie.jom kita bca lg 1 hadis baginda saw...sabda RASULLULLAH SAW : "tidak akan tersentuh api neraka seseorang yang pernah menangis kerana takut kan ALLAH"   ha....kan aku da ckap..x rugi kita ngis sbb pk kan dosa2 kita..tkut kan azab ALLAH pda kita...
 tp ape yg kita dpat bila ngis kan awex kita...nangis pk pakwe kita..ade bnde yg kita dapat wat bnde nie...nak taw dapat aper? DAPAT PENAT...kih3...aku teringat kata2 sorang ilmuan islam..ibnu ataliah al iskandari(law x silap..law salah tegur taw..)"hati yang mati ialah hati yang tidak takut meninggalkan suruhan ALLAH..hati yang tidak menyesal dengan amal ibadat yang sedikit" lg skali ak nak igt kan pda diri ak n kowg sume...kita kne cek blik hati kta..di mana level iman kta? pnah x kita ambil kisah samada amal ibadat kita nie smpurna @ x?diterima ALLAH @ X?....saat ade mslah nie mcm2 prasaan tmbul..sdey..mara..benci pda sume owg..mase ni cari kwan n mnx tolong slesaikan mslh kan??mane taw law luah leh lega skit...leh tnang ckit....ALLAH da bg pembantu pda kita dalam surah AL BAQARAH..kita je x taw nak manfaat kan..“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (yaitu) orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Tuhannya dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya”. (Al-Baqarah: 45-46)....ak x menafikan sume orang akan timbul prasaan cnta pd orang lain...sbb saidina ALI sndri pernah memndam perasaan pda anak nabi FATIMAH...tetapi yg ak nak bgtaw kat cni...bgaimana kita mngawal prasaan cnta tu?cnta yg mane kita perlu utamakan dulu??perlu x merintih...meraung2 kerna cnta smntara nie?? hello kwan sendirian x bermakna kamu berseorangan taw...ALLAH sentiasa bersama2 kamu. ktika lelah di pertengahan perjalanan hidup....kita perlu menoleh kebelakang sketika..utk meelihat kembali liku2 dan rintangan yang pernah kita lalui dan yang dapat kita tempuhi...agar dapat kembali mengumpul semangat untuk melangkah dengan yakin dan tabah.. :) pada yang putus cinta
XDE PERKARA YANG MUSTAHIL DI MUKA BUMI..BERMOHONLAH KEPADA ALLAH!!
.
  

doa..