BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
.........

..

..

Tuesday, July 30, 2013

JOM PAKSA DIRI UNTUK BERUBAH.

 ASSALAMUALAIKUM..

Hai kengkawan.....
lame sangat rasenye x update blog nie...kalau ade pon sumenye teman copy dr blog orang..supaya blog teman nie xsunyi dari ilmu dan tarbiah utk teman dan kawan2 gak... ALHAMDULILLAH...teman nak ajak kawan2 semua utk panjatkan rasa syukur pada ALLAH kerana hari ini masih lg diberi kesempatan utk kita masuk kedalam ramadhan yang ke 22... Sedar x sedar..kita semua dah masuk pun ke dalam fasa yang terakhir..yang mana dalam fasa ini banyak ganjaran lebih yang disediakan utk hamba Allah yang bertaqwa.
berdasar hadith Nabi yang bermaksud“Awalnya adalah kerahmatan, pertengahannya ialah keampunan dan penghujungnya ialah pembebasan dari api neraka ”.    


Pada 10 malam terakhir ini juga ALLAH telah kurniakan 1 malam yang mana menyerupai 1000 bulan...hanya mereka yang ALLAH pilih sahaja dan bertuah untuk bertemu dengan apa yang ALLAH kurniakan ini...tapi jangan risau..pada mereka yang beribadat pada malam ini sudah pastinya mendapat ganjaran yang besar daripada ALLAH SWT.. terutamanya keampunan ALLAH meskipun mereka tidak nampak tanda2 lailatulqadar sepertimana orang2 yang ALLAH pilih.   10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar".


Tapi sahabat2... apa yang teman nak fokus kan disini..menjelang 22 ramadhan ini, agak2nya apa perubahan yang telah kita bawak ke dalam diri kita...ramadhan makin hampir meninggalkan kita..tapi adakah diri kita masih lagi sama seperti ramadhan yang lalu? ataupun adakah mahmuzah yang ada dalam tubuh juga akan pergi sepertimana ramadhan akan meninggalkan kita.?? jadi teman2..kalau dalam fasa terakhir ini belum nampak lagi perubahan dalam diri...ayuh, kita paksa diri kita utk berubah..rebut peluang yang ALLAH ganjarkan pada kita..setahun hanya sekali, bulan barakah ini akan pergi..ramadhan dan lailatulqadar, adakah sempat bertemu lagi. takut2 nanti xberkesempatan bertemu lagi dengan ramadhan.


teman nak memetik kata2 dari sajak yang dinukilkan oleh seorang ilmuan yang bernama al-Busiri. " nafsu itu umpama bayi yang menyusu, kalau dibiarkan, bayi itu akan menyusu sehingga dewasa, namun tetapi jika dipaksa ianya akan tertanggal dari susuan" 
 jadi apa yang teman paham dari syair ini, nafsu dalam tubuh kita harus dipaksa, jika dibiarkan ianya akan membesar tanpa kita sedari..itulah sebabnya kita mudah marah..rasa malas..dan lain2 lagi.

macam mana agaknya kita nak paksa diri kita??mampukah?? jom teman nak cerita kat mike semua macam mana kuatnya ulama dan ilmuan terdahulu memaksa diri mereka utk dekat kepada ALLAH...dikisahkan tentang Imam Al Junaid, yang mana ketika dia nazak, dia makin dekat dengan ALLAH, makin banyak berzikir..makin banyak membaca AlQuran, makin banyak beribadat dan sebagainya. ada yang menyatakan kebimbangan ke atas Imam Al Junaid " janganlah memaksa diri kamu, ALLAH tahu kamu tidak mampu " namun apa yang Imam Al Junayd Jawab " dalam saat begini(saat-saat akhir hidupnya)siapalah yang lebih mementingkan ibadatnya berbanding aku, kerana sebentar lagi buku amalan aku akan ditutup oleh ALLAH". Dihujung hayatnya imam aljunayd memaksa tubuhnya utk membuat persiapan sebelum bertemu dengan ALLAH RABBULJALIL dengan banyak beribadat kepada ALLAH...jadi kita yang masih berkesempatan...jangan tunggu saat akhir baru nak paksa diri..bermulalah dari sekarang..sedikit pun tidak merugikan...ulama-ulama terdahulu memaksa diri dengan tidur di atas pelepah-pelepah tamar dan sebagainya, supaya mereka kurang tidur dan banyak masa mereka bersama islam. nafsu memang tidak gemarkan keletihan..ianya lebih suka dengan istirehat. jadi bagi tidak memupuk nafsu...janganlah banyak bersenang2...

memang benar apa yang disabdakan oleh nabi, hadis ini diriwayatkan oleh abu hurairah, apa kata nabi?? "jalan menuju kesyurga itu, akan dipenuhi dengan kepayahan,kesusahan, akan tetapi jalan ke neraka itu akan dikelilingi dengan syahwat(keseronokkan dan bersenang-senang."   sebab Apa nak kesyurga itu susah?? sbb syurga itu indah..hanya mereka yang mampu melawan nafsu dan menahan ujian ALLAH sahaja layak kesyurga...AYUH kawan2..kita bawak perubahan dalam diri...bermula hari ini..moga bertemu dengan LAILATULQADAR..moga kita semua adalah hamba ALLAH yang terpilih.

(teman udah ade kat perak...nak ghaye...tukar dilek perak..hehehe..) 


0 comments:

doa..


pesan utk remaja