BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
.........

..

..

Sunday, August 24, 2014

BOSAN DENGAN PERANCANGAN SENDIRI

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum,
apa khabar para pembaca semua?? masih bermotivasi atau semangat yang pernah ada hampir mati?? masih ada atau tidak lagi sumber-sumber inspirasi?? kalau hampir kering?? jika ya, perlu segera cari lepas baca post ini. hehehe...

InsyaAllah beberapa post selepas ini akan teman fokuskan pada tajuk demi tajuk atau bab demi bab, utk yob yong semua bace, agar terpandulah matlamat teman utk memotivasi yob yong semua. Entri kali ini bertujuan untuk yob yong semua menyedari proses dan perjalanan segala yang telah yob yong rancang. Agar yob yong tak jemu atau bosan dengan perancangan sendiri. biasa atau tidak kita dengar, ramai orang merancang utk mencapai sesuatu tetapi selalunya separuh jalan ataupun terkandas dipertengahan jalan. Tidak kiralah bg yang merancang ingin mencapai cita-cita, mengejar impian, ingin kaya dan membawa hijrah diri banyaknye hilang jalan akhir perancangannya. Ada pepatah kata, Hangat-hangat tahi ayam, merancang separuh kemudian tinggalkan begitu saja. cuba bayang atau fikir-fikirkan pernah ke benda ni jadi pada yob yong semua?? ataupun yob yong semua pernah jumpa dengan orang yang macam ini, cepat jemu dengan perancangan sendiri..

.Hah!! yob ada jumpe dgn perkara macam ini?? Yong pulak pernah jemu dengan perancangan sendiri...isshhhh..biyo beno yob yong oii...takpe-takpe, entri kali ini teman akan kupaskan mengapa perkara ini terjadi.

Pernahkan Yob Yong semua dengar orang cakap, "GAGAL MERANCANG BERMAKNA MERANCANG UNTUK GAGAL". Ya, betul. Mereka yang gagal merancang sebenarnya sedang utk merancang perjalanan menuju kepada kegagalan. Tapi soalnya sekarang kita semua sudahpun merancang, tapi kita mudah berputus asa daripada melaksanakan segalanya yang telah kita rancang. Kenapa ini terjadi?? Apa puncanya??
 Baru-baru ini teman terbaca status kawan teman di facebook. apa yang menarik yang ditulis oleh kawan teman ini adalah. " Gagal merancang adalah merancang untuk gagal. sy bersetuju dengan itu cuma ada sedikit tambahan TERLALU MERANCANG AKAN MEMBUAT KITA AKAN TERUS MERANCANG DAN MERANCANG". Teman sendiri  merasa macam telah diTAMPO dengan kata-kata ini.

#Ya betul, berapa ramai yang pandai merancang tetapi tidak pandai memulakan langkah pertama. Ini adalah salah satu punca kita jemu dengan perancangan sendiri. Ada orang merancang ingin hijrah diri dan hatinya . tapi tidak punya kekuatan dan tidak tahu bagaimana ingin memulakan. ada orang merancang ingin berniaga tetapi tidak berani dengan risiko dihadapan. ada orang merancang ingin kaya tetapi dengan perancangan yang cepat dan segera. Ada juga yang merancang utk kahwin tapi mula bosan bila terlalu lama merancang. Lalu bagaimana?? apa perlu buat?? jawapannya adalah kita juga perlu merancang bagaiman untuk menggerakkan langkah pertama kita. Ada sebahagian orang punya keyakinan yang tinggi, setelah merancang terus mengambil langkah pertama untuk mencapai matlamat. ada sebahagian orang kurang yakin dirinya, kadang-kadang perlu ditarik, kadang-kadang perlu tolak utk memulakan langkah pertama. Diri kita sendiri juga kadang-kadang perlu utk mengetuk kepala sendiri utk memulakan langkah pertama. Belajar untuk sedar agar kita tidak bosan dengan perancangan sendiri. Setelah siap perancangan utk mengejar apa yang kita impikan...jom buat lagi satu perancangan untuk langkah pertama kita.

Bagaimana merancang langkah pertama?? #tips1 silakan duduk dengan orang yang boleh "mengetuk kepala kita".  Duduk bersama dengan mereka yang akan push kita utk buat apa yang kita rancang. Biasenye orang ini adalah mereka yang bercakap pedas. Mungkin dia akan cakap macam ini dengan kita, " Eleh ko ni poyolah, hari tu cakap nak berubah sgt..tapi tengok sama je, macam tak buat apa-apa je". Tips2, Kumpul kekuatan daripada orang sekeliling. Tidak kira siapa, carilah mereka yang akan sentiasas menyokong jatuh bangun kita. #Tips3 ikuti mereka yang berjaya merancang hidup mereka. belajar sesuatu daripada mereka utk kita berjaya menjadi diri sendiri, jadikanlah cerita hebat mereka sebagai motivasi dan pembakar semangat kepada kita untuk mula langkah pertama. Selalu sebut dalam hati, MEREKA BOLEH BERJAYA KENAPA AKU TAK BOLEH??.

Ha cam mana?? dah ada yang mula nak angkat kaki tu untuk langkah pertama...sabar dulu yob yong...dah malam ini, hope esok pagi bangun dengan semangat dan motivasi baru ye. Ini tips yang pertama teman kongsi utk yong yong semua iaitu "MERANCANG UNTUK LANGKAH PERTAMA" . InsyaAllah akan dikongsikan lagi tips-tips lain. Moh kite tidur ye...

#Motivasi #MuqryTeam #PLFKhairul



0 comments:

doa..


pesan utk remaja