BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
.........

..

..

Saturday, July 26, 2014

MUNGKINKAH LAGI KAN BERTEMU

Assalamualaikum,

Saat-saat akhir bersama ramadhan, bulan barakah ini akan pergi tanpa satu saat pun dia menanti. Sudah pastinya ramai yang merindui bi'ah serta tarbiyah sepanjang Ramadhan ini. Awal ramadhan kita dan keluarga sudah berpagi pagi utk bersahur. Makan bersama, berkumpul bersama, solat subuh bersama, semuanya kerna bulan barakah ini. Mana yang renggang Allah rapatkan. Tapi Ramadhan bakal pergi..

Universiti tarbiyah ini akan melabuhkan tirainya. Semua para graduasi akan membuat latihan sebenar disepanjang bulan-bulan yang lain, dan akan mempraktikkan apa yang mereka pelajari sepanjang sebulan di ramadhan ini. mana mana graduasi yang mengikuti pelajaran di universiti ini dengan bersungguh-sungguh, segala perkara dibulan lain akan dihadapi dengan baik dan tenang. Malah ada diantara mereka yang dikurniakan oleh Allah anugerah terindah yang di gelar LAILATUL QADR.
Jika mereka yang tidak menerima anugerah ini hendaklah dia berusaha mencarinya pada tahun ynag mendatang.

Teman-teman...
Soalnya...apa mungkin kita dapat bertemu lagi dengan bulan barakah ini. Kita Pasti?? Kita Yakin?? andai ini Ramadhan terakhir?? Bagaimana?? cumasehari lagi ianya bakal berlalu dan pergi. Apa nak buatt??  Sempat tak nak berpatah balik?? Adakah kita soal diri kita...apa yang kita bawa keluar sesuatu dari bulan tarbiyah ini..? Apakah benar ia singgah betul2 di dalam sudut hati kita..?
Atau sekadar singgah dan berlalu pergi tanpa meninggalkan kesan...para sahabat Nabi, saat ramadhan bakal pergi,menangis kerna risau tidak dapat bertemu lagi dengan bulan barakah ini. Menangis kerna rindu tarbiyah di dalam bulan ini??  Menangis kerna risau terlepas semua ganjaran Allah bagi.??


Soalnya teman teman...
Kita bagaimana?? Ramadhan kali ini bawa tak perubahan dalam diri ?? Ramadhan kali dapat tak tambahkan cinta kita pada Ilahi.?? Ramadhan kali ini dapat tak tambahkan cinta kita pada nabi..?? kalau tak terjadi semua ini bagaimana ramadhan dapst memberi erti..? Bagaimana proses tarbiyah nak berlaku dalam diri..?? Tak rasa rugi..?? biarkan ramadhan melangkah utk pergi..?

Ya Allah...  Ramadhan bakal berlalu,
Diri ini masih seperti dulu,
Hati masih kaku, membatu,
Lidah masih terus melulu,
Mata masih memburu perkara tak tentu,

Ya Allah,...
Diri ini malu merayu,
Saat ramadhan bertemu,
Diri ini buat tak tahu,
Bahawa bulan ini penuh rahmat beribu,
Penuh keampunan darimu,
Kini Ia bakal berlalu,
Meninggalkan aku hambaMu,
Berilah kesempatan agar dpat lagi kami bertemu,
Agar ramadhan akan memberi aku sesuatu yang Baru.













0 comments:

doa..


pesan utk remaja